Specificaties
Prijs:
Bouwjaar:
1952
Tellerstand:
62.593 km
Chassisnummer:
818066
Motornummer:
818066
Carrosserie:
Chapron body
Kleur buitenzijde:
Groen
Kleur Interieur:
Cognac leder
Velgen:
Spaakwielen
Productaantal:
84 stuks
Motor specificatie:
6-cilinder in lijn
Motor inhoud:
3.557 cc
Motor vermogen:
152 PK
Transmissie:
pre-selector versnellingsbak
Specificaties
Prijs: |
Bouwjaar: |
1952 |
|
Tellerstand: |
62.593 km |
Chassisnummer: |
818066 |
Motornummer: |
818066 |
Carrosserie: |
Chapron body |
Kleur buitenzijde: |
Groen |
Kleur Interieur: |
Cognac leder |
Velgen: |
Spaakwielen |
Productaantal: |
84 stuks |
Motor specificatie: |
6-cilinder in lijn |
Motor inhoud: |
3.557 cc |
Motor vermogen: |
152 PK |
Transmissie: |
pre-selector versnellingsbak |
Delahaye 235 MS coupé
Het merk Delahaye werd als autofabriek in 1894 opgericht door Emile Delahaye. Na diens dood in 1901 werd een fabriek in Parijs in gebruik genomen. Daar werden zowel personenauto’s als vrachtwagens en bussen geproduceerd. In 1908 begon de fabriek met de productie van eigen motoren en werden ook producten door anderen in licentie gebouwd. Delahaye was meestal snel met het toepassen van nieuwe technieken, zoals waterkoeling en cardanaandrijving
Tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog fabriceerde de fabriek rolling chassis die door verschillende carrosseriebouwers van een carrosserie werden voorzien. Bekende ontwerpen werden gebouwd door Figoni et Falaschi, Chapron, Letourneur et Marchand en Hermann Graber. Ook Nederlandse carrosseriebouwers, zoals Pennock ontwierpen carrosserieën.
Na de Tweede Wereldoorlog startte de fabriek opnieuw met de productie van auto’s. Vooroorlogse modellen werden weer op de markt gebracht, zoals de 134 en de 135 M. Deze waren voorzien van vier- en zescilinder kopklepbenzinemotoren. Ze hadden een apart chassis en onafhankelijke wielophanging hetgeen vanuit een technisch oogpunt modern was te noemen.
Net als voor de oorlog werden ook alleen chassis verkocht, die dan door carrosseriebouwers werden voorzien van een body. In 1947 werd de productie van de kleinere 134 gestaakt en hiervoor kwam de nieuwe 175 in de plaats. De zescilinder motor met een cilinderinhoud van 4455 cc had een vermogen van 140 pk en in 1950 kwam er een zwaardere motor van 160 pk in. In 1951 kwam het laatste Delahaye model op de markt, de 235MS. De verkopen bleven laag en er werden minder dan 100 voertuigen op jaarbasis verkocht. In 1954 werd de fabriek overgenomen door Hotchkiss, dat de productie vervolgens in 1956 heeft stilgelegd.
Wij bieden aan deze bijzondere 1952 Delahaye 235 MS Coupe uitgevoerd in de kleur groen gecombineerd met een cognac lederen interieur en het dashboard en bepaalde interieurdelen werd gespoten in trompe l’oeil (houtnerf) effect. Deze 235MS is een van de laatste auto’s gebouwd door Delahaye, met chassisnummer 66 en in totaal zijn er 84 stuks gebouwd.
Deze Delahaye is uitgevoerd met 6 cilinder in lijn motor met 3.557cc en 3 solex Carburateurs, dit samen met de Cotal pre-select versnellingsbak maken het rijden in deze Delahaye iet speciaals. Het motornummer komt overeen met het chassisnummer.
In het verleden werd deze Delahaye uitvoerig gerestaureerd, en verkeert nog altijd in zeer goede staat en met het behoud van enig patina. Van de in totaal 84 Delahays 235MS zijn er nog 47 auto’s bekend waarvan 28 met een Chapron body. Dit is een en zeer unieke auto, geschikt om met 4 personen heerlijk mee te toeren en zeldzaam te noemen.
U bent harte welkom in onze showroom om deze bijzondere Delahaye te bekijken.
Als u meer informatie, gedetailleerde foto’s of een afspraak wilt maken kunt u contact op nemen met ons salesteam via sales@lexclassics.nl of 0031-416-342474.
Lex Classics is al meer dan 16 jaar zowel nationaal als internationaal actief in de klassieke autobranche en is gespecialiseerd in het verkopen van Engelse sportauto’s en exclusieve klassiekers. Gemiddeld hebben wij 50 geselecteerde klassiekers in onze showroom staan.
We hebben onze eigen werkplaats met 4 gespecialiseerde monteurs die dagelijks bezig zijn met het repareren en klaarmaken van klassiekers. Wij verkopen al onze auto’s met een informatiemap met daarin zo veel mogelijk gegevens en historie. Lex Classics ligt in het Zuiden van Nederland, tussen Tilburg, Breda en ’s-Hertogenbosch in. U bent altijd van harte welkom in onze showroom.
Het is ook mogelijk om deze auto in het buitenland te registreren, informeer naar onze mogelijkheden. Binnen Europa is er geen import belasting geldig, daarnaast kunnen we u ook helpen met transport.


